Categorie├źn
Uncategorized

Geld terug bij Corona – pakketreizen

Na kritiek van klanten op het feit dat zij niet op annuleringsverzoeken hebben gereageerd, heeft Tui beloofd het geld snel terug te betalen.

Het bedrijf legde in Hannover uit dat het eerst moest overschakelen van individuele transfers naar een geautomatiseerd systeem. Nu “de processen zijn tot nu toe opgezet”.

Directeur Marek Andryszak zei tegen de krant “Bild”: “Het is niet meteen gelukt. Ik wil me verontschuldigen. Ik weet echter ook dat klanten tegen het midden/einde van volgende week het geld hebben voor alle reizen die voor 15 mei zijn geannuleerd en waarvoor een terugbetaling op hun rekening is gewenst”.

Tui had tijdens de Corona-crisis restituties aan vakantiegangers aangeboden. Medio mei voegde het bedrijf dan met het oog op de vertraagde start van het zomerseizoen toe: “Als u voor eind juni een nieuwe reservering maakt, kunt u gratis annuleren tot 14 dagen voor vertrek indien nodig – de aanbetalingen worden teruggestort. Een omboeking tot twee weken voor vertrek is ook gratis mogelijk. Er zijn ook “loyaliteitsbonussen”, die nu weer zijn verhoogd. Tot eind juli zijn boekingswijzigingen in het speciale vluchtschema mogelijk, maar alleen voor bestaande boekingen.

Er zijn echter ook klachten geweest over vertraagde reacties. “De overgrote meerderheid van de klanten heeft gelijk dat we niet binnen de deadline hebben gereageerd,” zei Andryszak. Hij voegde eraan toe dat het terughalen van vakantiegangers uit het buitenland in de eerste weken van de crisis veel werk met zich meebracht. Bovendien was het in eerste instantie niet duidelijk of er een verplicht vouchersysteem voor geannuleerde reizen zou worden ingevoerd – de Europese Commissie verwierp dit.

“In de weken die volgden, zet TUI vouchers om in geld.

In de meeste gevallen zijn er annuleringskosten verschuldigd als een pakketreis op korte termijn wordt geannuleerd. De federale vereniging van consumentenorganisaties (vzbv) bekritiseerde dat sommige luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties nog steeds verwarrende of misleidende informatie over terugbetalingsaanvragen verstrekken. In sommige gevallen werden bijvoorbeeld alleen omboekingen of vouchers genoemd.

De regering had onlangs besloten haar wereldwijde pandemische reiswaarschuwing voor in eerste instantie 29 Europese landen per 15 juni op te heffen. Vanaf 17 juni zullen de Tuifly-vliegtuigen weer opstijgen naar Portugal. Uiterlijk vanaf juli worden er regelmatige vluchten naar Spanje, Griekenland en Cyprus ingevoerd. “Ik neem niet aan dat de vakantie op Mallorca is afgecheckt,” zei Andryszak onlangs. Bij Corendon is het niet anders, Corendon geeft het geld niet terug als de reis is geannuleerd door Corona. Mensen moeten wachten en een voucher van het SGR of ANVR accepteren.

Door de druk om geld te besparen tijdens de viruscrisis moet Tui tal van banen schrappen. Volgens de huidige plannen worden er binnen het bedrijf al 8000 banen geschrapt, voornamelijk in het buitenland. Bovendien zal de groepsluchtvaartmaatschappij Tuifly, met haar ongeveer 2000 voltijdse banen, waarschijnlijk worden getroffen. Volgens de pilotenvereniging Vereinigung Cockpit zijn ongeveer 700 banen van werknemers in de vliegdienst in gevaar. Met het oog op een mogelijk totaal aantal van 900 fulltime banen bij Tuifly sprak Tui-baas Fritz Joussen van een waarschijnlijke 900 fulltime banen – maar er is nog niets besloten. Vakbondsleden bekritiseren de verlaging tijdens een parallelle staatslening van 1,8 miljard euro. Volgens de berichten zouden er geen gevolgen moeten zijn voor het zomerprogramma.

Zelfs Lufthansa, die op een slechte manier is, had de terugbetalingen uitgesteld, en CEO Carsten Spohr verontschuldigde zich daarvoor. “We betalen elke klant zijn ticketprijs terug”, vertelde de manager aan de “Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung”. Hij zei dat de middelen aanzienlijk zijn verhoogd om de verwerking te versnellen: “We willen in de komende zes tot acht weken de terugbetalingsachterstand hebben weggewerkt. Daarnaast wil Lufthansa passagiers een “gegarandeerde retourvluchtgarantie” bieden, bijvoorbeeld in geval van problemen bij binnenkomst.

Het toerisme en het luchtvervoer behoren tot de industrie├źn die het zwaarst door Covid-19 worden getroffen. Tui is nu een partnerschap aangegaan met het online portaal Booking.com voor het bedrijfssegment rondleidingen, activiteiten en excursies. Het in Hannover gevestigde bedrijf wil dit gebruiken om deze divisie uit te breiden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *